سبک آذربایجانی در ادبیات فارسی
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده نرگس اسکویی
- استاد راهنما احمد حسنی رنجبر هرمزآبادی احمد خیالی خطیبی مجتبی بشردوست
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
در میانه ی رو به اواخر قرن پنجم هجری، در منطقه ی موسوم به اران که تحت نفوذ سیاست، فرهنگ و ادبیات ایرانی بود، شاعران بزرگی چون ابوالعلا گنجوی، نظامی گنجوی، مهستی گنجوی، خاقانی شروانی، مجیرالدین بیلقانی و فلکی شروانی برخاستند که داعیه دار ابداع طرز نو و شیوه ی غریب در شعر فارسی بودند. این شاعران مبتکر و نوآور تغییرات شگرف در شیوه ی پیشین سبک شعر ایجاد نمودند و آهنگ حرکت شعر فارسی را تا قرن ها پس از خود تعیین کردند. عمده ترین تحولات سبکی، ناشی از فعالیت ابتکاری این شاعران عبارت است از: افزایش خزانه لغات شعر و ورود لغات و اصطلاحات حیطه های مختلف اندیشه، علم، فرهنگ و زندگی روزمره آدمی در شعر، رها ساختن شعر از انحصار مدح و ورود اندیشه های مربوط به حوزه های مختلف علمی و تجربی در آن، انسانی تر و شخصی تر کردن شعر، و تازگی، گستردگی و تنوع صور خیالی در آن.
منابع مشابه
متناقضنما در شعر سبک آذربایجانی
یکی از جذّابترین مباحث زیباییشناسی متن، بحث پارادوکس یا متناقضنماست. بهرهگیری از این شگرد، از عالیترین شیوههای آشناییزدایی هنری به شمار میرود که موجب دور شدن کلام از حالت عادی و برجستهسازی و اثرگذاری چشمگیر بر مخاطب میگردد. در شعر سبک آذربایجانی این ارائه بسامدی قابل توجّه و اثرگذار دارد. پارادوکس با قرار گرفتن در قالب صور خیالی چون تشبیه، استعاره، تشخیص و کنایه از پیچیدگی و ابهام نخست...
متن کاملفرایند «باهمآیی» در شعر سبک آذربایجانی
«باهمآیی» در کلام ادبی، حاصل تداعی ذهنی و ابداع ارتباطات هنری و زبانی میان اجزای کلام در دو محور همنشینی و جانشینی است. در زبان عادی و رسمی، باهمآیی، یکی از شروط لازم برای انسجام و معنیدار بودن کلام است، امّا در زبان ادبی، انواع خلّاقیّتها و ابتکارات زیباییشناختی است که منجر به ظهور انواع باهمآییها در سخن میشود. بدین جهت، انواع و دایرۀ باهمآییها در زبان ادبی بسیار گستردهتر و متنوّعتر ...
متن کاملشیوههای تعلیلی شاعران سبک آذربایجانی
هدف عمدۀ تصویرگری در شعر آن است که شاعر بتواند به یاری شگردهای مختلف بلاغی در برقراری رابطه بین ضمیر خود و ذهن مخاطب موفق و اثرگذار عمل نماید، از همین رو است که میتوان شباهتهای بسیاری بین فنون ادبی و بلاغی و شیوههای منطقیِ تعلیل، نظیر قیاس و استدلال یافت. شاعران ممتاز سبک آذربایجانی، خاقانی شروانی، نظامی گنجوی، مجیرالدین بیلقانی، فلکی شروانی، مهستی گنجوی، از شیوههای عملی و هنری تعلیل و توجیه...
متن کاملتأملی بر دقایق بازی شطرنج در سبک آذربایجانی و عراقی
شاعران و عارفان، به لحاظِ برخورداری از پشتوانۀ غنیِ فرهنگی – ادبی، و برای اجتناب از تکرار و به تبع آن ملال آوری کلام و همچنین برای اظهار فضل، از مضامین گوناگونی برای بیان مطالب و مافی الضمیر خود بهره میبرند. یکی از این مضامین– که با قید احتیاط میتوان گفت که ریشه در فرهنگ کهن ایرانی دارد- استفاده از اصطلاحات بازی شطرنج است. بسامد استخدام و مضمونآفرینی با این بازی، در قرنهای ششم تا نهم – که در ...
متن کاملمضمونسازی با برخی احجار کریمه در شعر شاعران سبک آذربایجانی
یکی از ویژگیها و اختصاصات مهم شعری سبک شاعران آذربایجانی و ارّان کاربرد اصطلاحات و مضامین علمی و کمکگرفتن از آنها برای مضمونسازی است؛ چنانکه بیشترین مضامین و اصطلاحات علومی، مانند نجوم، طبّ، گیاهشناسی، داروشناسی، در آثار شاعران این سبک دیده میشود. در این مقاله، اصطلاحات، تشبیهات، استعارات و مضامین ساختهشده با برخی احجار کریمه (شامل الماس، پیروزه، درّ، عقیق، لعل، و یاقوت) بررسی شده و مسائل ...
متن کاملانقلابی در برابر مدح در شعر سبک آذربایجانی
قصاید مدحی، با ساختار و جهان بینی مشابه، رایجترین شکل شعر در سبک خراسانی را تشکیل میدهد، اما سبک دورهای بعدی، یعنی سبک عراقی، بیشتر با غزل و مضامین تغزّلی عرفانی شناخته میشود. پیگیری منشا و کیفیت این تغییر نیازمند تحقیقیات تاریخی و ادبی است که این مقاله به شیوه ی تحقیق ساختارگرایانه و نیز تحلیل محتوا آن را دستور کار خود قرار داده است. بر اساس نتایج حاصل از این تحقیق، شاعران سبک آذربایجانی ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023